Magyar Katolikus Püspöki Konferencia
„A közel-keleti térségben menekültként élő keresztény gyermekek oktatásának támogatása”
Támogatási azonosító: EGYH-KCP-16-P-0050 A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia a 2016. évben 120.000.000,- Ft összegű, vissza nem térítendő támogatást kapott az EGYH-KCP-16-P-0050 azonosító számú támogatás keretében. A támogatási összeget a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia ACN International Aid to the Church in Need gGmbH közreműködő bevonásával Irakban, Erbil városában iskolaépítésre használta fel. Elszámolás benyújtva a támogató felé: 2018. június 14.
Magyar Katolikus Püspöki Konferencia „Santo Stefano Rotondo magyar kápolna restaurálása, felújítása” (Diaszpóra ingatlanberuházási támogatás) Támogatási azonosító: BGA/TO/10262/3/2016 A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia a 2016. évben 100.000.000,- Ft összegű, vissza nem térítendő támogatást kapott Diaszpóra ingatlanberuházási támogatásra a BGA/TO/10262/3/2016 azonosító számú támogatás keretében, amely összeget a Római Santo Stefano Rotondo magyar kápolna restaurálása, felújítása használt fel. A restaurálás első szakasza lezárult. A támogatás célja a Szent Istvánról és Remete Szent Pálról elnevezett kápolna megvilágításának kiépítése, az oldalfalakon és a boltozaton található vakolat- és falfestmények, valamint a kápolnában található fa- és márványelemek megerősítése és restaurálása, a kupolaboltozat szerkezeteinek felülvizsgálata és esetleges megerősítése volt. A Santo Stefano Rotondo templom magyar kápolnájának felújítása a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. engedélyével, a Collegium Germanicum et Hungaricum közreműködő bevonásával valósult meg. A freskók restaurálását kb. 1,8 m magasságig tudták elvégezni. Az oltár és a márvány emlékmű restaurálásánál többek között a szennyeződések mechanikus eszközökkel történő eltávolítására, vegyi tisztításra, anyagpótlására, visszaszínezésére került sor. A kápolnában timpanonnal ellátott fakeretek megújítása is megtörtént. A Kápolna világítási rendszere új generációs technológiák alkalmazásával készült, amelyek maximálisan garantálják az állagmegóvási, esztétikai, energetikai és karbantartási szempontok teljesítését, mindezt oly módon, hogy a kápolna műemlék jellege ne csorbuljon, ugyanakkor hatékonyan működjön és karbantartható legyen. Katolikus Püspöki Konferencia a támogatást teljes egészében a Római Santo Stefano Rotondo magyar kápolna restaurálása, felújítása használt fel. Elszámolás benyújtva a támogató felé: 2022. július 14.
Magyar Katolikus Püspöki Konferencia „Rómában a Szent István Ház felújítása és a Villa Mater Redemptoris megvásárlása és felújítása” (Diaszpóra ingatlanberuházási támogatás) Támogatási azonosító: BGA/TO/10261/3/2016 A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia a 2016. évben 2.500.000.000,- Ft összegű, vissza nem térítendő támogatást kapott Diaszpóra ingatlanberuházási támogatásra a BGA/TO/10261/3/2016 azonosító számú támogatás keretében, amely összeget a Rómában a Szent István Ház felújítása és a Villa Mater Redemptoris megvásárlása és felújítása használt fel. A magyar Szent István Ház Róma nyugati részén, a Gianicolo domb mögött elterülő lankás, alapvetően kertvárosi hangulatot idéző Monteverde Nuovo negyedben található. A via Casalettot körülölelő zöld kertek idilli hangulata kiváló lehetőséget nyújt a testi és lelki felüdülésre. A magyar zarándokház nevéhez hűen egészen Szent István királyig vezeti vissza szellemi és lelki gyökereit. Az elmúlt három évben a Házban a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia (MKPK) közbenjárására jelentős állami támogatásból teljeskörű felújítás valósult meg, melynek eredményeként nem csak a szobák és közösségi terek beosztása, hanem a műszaki felszereltségük és esztétikai megjelenésük is jelentős minőségi javuláson esett át. 2020. májusában az MKPK megvásárolta a Szent István Házat, de üzemeltetésével továbbra is a Szent István Alapítványt bízta meg, melynek jelenlegi elnöke Dr. Németh Norbert, a Pápai Magyar Intézet rektora, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia római ágense és az olaszországi magyar misszió főlelkésze. 2021-ben az új tulajdonos a még hiányzó munkálatok befejezésén túl az épület energetikai ellátását, nyílászárók cseréjével, napelemek beépítésével korszerűsítette, ezen túl saját kerti kút fúratására is sor került, elsősorban a kert öntözése miatt. A római magyar katolikus közösség számára egy multifunkcionális termet alakíttatott ki az alagsorban, ahol filmvetítésekre, kisebb színházi előadásokra, néptánc és egyéb zenés rendezvényekre nyílik lehetőség, hogy a Szent István Alapítvány a kezelésére bízott épületben méltóan elláthassa a rá bízott hármas feladatot: a Rómába érkező magyar zarándokok segítését és ellátását, a helyi magyar katolikus közösség pasztorális ellátását és a Rómában élő magyarok nyelvi és kulturális gyökereinek ápolását. 2021-ben, a hosszú felújítás és a Covid-19 vírus által okozott járvány kényszerű bezártsága után a Szent István Ház fennállásának 55. évfordulóján, újra megnyitotta kapuit a magyar zarándokok és minden jóérzésű turista előtt, aki Rómában nem csak szórakozni vágyik, hanem szellemi, kulturális és lelki feltöltődést keres. https://cssroma.katolikus.hu/ Az Isteni Megváltóról Nevezett Nővérek 1960-ban megvásárolták a későbbi Via Tamagno egyik frissen parcellázott telkét, amelyen 1964-re fölépült az utcanév után „Tamagnónak” emlegetett zarándok- és rendház. A via Francesco Tamagno 38 sz. alatt található Villa Mater Redemptoris zarándokházat 2019.11.25-én az Isteni Megváltóról Nevezett Nővérektől megvásárolta a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia. A megvásárlást követően a Villa Mater Redemptoris zarándokházat a Paolo Monesi építészmérnök által vezetett, római székhelyű WAFFERSTUDIO 2021-ben felmérte és elkészítette a teljeskörű belső felújítás terveit, melyet a jelen pályázati forrásból 2016-2023 között sikerült felújítani. Az épület felújítási munkáinak elvégzését pályázati úton a római ICR IMPIANTI E COSTRUZIONI s.r.l. cég, mint generál kivitelező nyerte el. A felújítási munkákat 2021. június 12. - 2023. március 10. között végezték el, melynek során az épület teljeskörű belső felújítása valósult meg. A felújítás során 37 új szobát kapott az épület, melyből 2 mozgássérültek fogadására is alkalmas, új konyha és étkező rész, illetve új kápolna került kialakításra. A víz, fűtés és elektromos hálózat teljesen megújult, az épület kültéri tűzlépcsővel, napelemekkel és klíma berendezéssel gyarapodott. A szobák új bútorzatát az UHS- HOSTITALIA s.r.l. cég készítette, csakúgy, mint a kápolna, sekrestye és étterem berendezését is. A konyhai berendezési tárgyakat az ARCA IMMOBILIARE s.r.l. cég építette be. Az ingatlan új, automatikus zárral rendelkező kapukat is kapott mind a személy-, mind az autóforgalom számára, valamint az oldalsó bejáratok felé ereszek és a bejárati lépcsőre pedig kapaszkodó korlát került. Mivel egy nagy esőzés során leomlott az épület mögötti kerítés egy része, így egy új, fémszerkezetű kerítés felállítására is sor került 40 m hosszúságban. Ezeket a munkálatokat a C.M.C. Costruzioni metalliche római cég készítette el. https://vmr.katolikus.hu/ A pályázat a terveknek megfelelően valósult meg, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia a támogatást teljes egészében a Rómában a Szent István Ház felújítására és a Villa Mater Redemptoris megvásárlására és felújítására használta fel. Elszámolás benyújtva a támogató felé: 2022. június 30.
Magyar Katolikus Püspöki Konferencia
„Egyházi tankönyvfejlesztés (tankönyvek, tanmenetek, segédanyagok elkészítése)” Támogatási azonosító: EGYH-KCP-16-P-0111 A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia a 2016. évben 650.000.000,- Ft összegű, vissza nem térítendő támogatást kapott az EGYH-KCP-16-P-0111 azonosító számú támogatás keretében, amely összegből a középiskolák 9-12 évfolyama számára magyar irodalom, magyar nyelv és történelem tantárgyakból tankönyvet, ehhez tartozó digitális tananyagot fejlesztett, valamint hittankönyveink egy részének digitalizálása is megtörtént.
A támogatásból megvalósult tevékenységek:
A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia a pályázat keretében a középiskolák 9-12 évfolyama számára magyar irodalom, magyar nyelv és történelem tantárgyakból tankönyvet, ehhez tartozó digitális tananyagot fejlesztett, valamint hittankönyveink egy részének digitalizálása is megtörtént.
1. A tervezés időszaka
2018. március-április
◦ igényfelmérés készült a katolikus iskolák körében arról, hogy milyen típusú taneszközöket látnának/használnának szívesen
◦ 365 kérdőív érkezett vissza (többségében vezetők, munkaközösségek vezetői töltötték ki a nevelőtestület véleménye alapján, de egyes pedagógusok is küldtek be kérdőívet), amely eredménye elemzésre került
◦ a válaszadók
▪ a kérdésre, hogy van-e olyan tantárgy, tematikus terület, kereszttantervi téma, kiemelt nevelési terület stb., ahol véleménye szerint feltétlenül szükség lenne katolikus szellemiségű tananyagra, 127 válaszadó a magyart/irodalmat, történelmet jelölte meg
▪ több mint 80%-a a digitális tananyag elkészültét fontosabbnak tartotta, mint a print alapú tankönyv elkészítését
▪ intézményeiben a megtartott órák 83%-ban rendelkezésre áll interaktív tábla az okostankönyvek használatához
2018. május
◦ a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia (MKPK) meghatározza az elkészítendő tartalmat:
▪ 9-12. évf. irodalom (szöveg- és feladatgyűjtemény is), magyar nyelv és történelem akkreditált tankönyvek papír alapon,
▪ digitális tananyagtár, amelyen okostankönyvek és tanári módszertani segédanyagok, valamint kollaborációs felület is rendelkezésre áll
◦ 1948., az iskolák államosítása óta, 2021-ben lesz először választható katolikus kiadású közismereti tankönyv
◦ a projekt szakmai irányításával az MKPK megbízza a Katolikus Pedagógiai Intézetet
◦ a print alapú tankönyvek kiadója a Szent István Társulat Kiadó lesz
2018. június
• a szerkesztőségek felállítása: irodalom (főszerkesztő: Sályiné Pásztor Judit), nyelvtan (főszerkesztő: Valaczka András), történelem (főszerkesztő: dr. Kovács Örs)
• a szerkesztőségek összetételében szempont, hogy a szerzők között - a katolikus felsőoktatásban dolgozók mellett - meghatározó legyen a köznevelésben aktív tanárok száma
• önálló IP címen, önálló, zárt, csak felhasználónévvel, jelszóval használható felület létrehozás a szerkesztőségek számára
2018. június 27.
• a leendő szerzők megismerték a katolikus szemlélet és értékrend megjelenésével kapcsolatos elvárásokat, illetve ezzel kapcsolatban feltehették kérdéseiket (közreműködők: Korzenszky Richárd, Jelenits István)
2018. június-július
◦ egységes külső, egységes logó, tankönyvcsalád:
▪ Szent Imre könyvek tankönyvsorozat keresztény szemléletű tankönyv, amely elsősorban értéket és minőséget kíván közvetíteni
◦ koncepció kidolgozása a print alapú tankönyvekre
▪ tartalmi újítások
▪ módszertani újítások
▪ témakörök, nagy fejezetek megtervezése
▪ az egyes leckék állandó elemei
▪ tipográfiai terv készítése
▪ egymásra épülés
a koncepcióról:
• irodalom tankönyv, szöveg- és feladatgyűjtemény
az alapkoncepció:
• az olvasás megszerettetése
• az irodalom ön- és világmegértésünkben játszott szerepének felismertetése
• keresztény szerzők műveinek megjelenítése
• szerkezeti felépítése kronologikus szemléletet követ, az irodalom alapkérdéseit felvető bevezető fejezet után az egyes irodalomtörténeti korszakokat, azok meghatározó alkotóit és alkotásait tárgyaló leckék követik egymást
• az érettségire való felkészítése
a fejezetek felépítése:
• az egyes fejezeteket művelődéstörténeti összefoglaló lecke vezeti be
• a lecke egy oldalpár, a fejezetet összefoglaló kérdések és feladatok zárják
• a leckékben a teljes mű elolvasására és az okoseszközök használatára bátorító QR-kódok találhatók
• a képanyag: különböző képzőművészeti és építészeti műalkotások, infografikák, rendszerező, figyelemfelkeltő vagy tanulást segítő vizuális elemek
• a leckék végén szereplő Kitekintés-modul a művek, műfajok és motívumok hatástörténeti szövegpárhuzamaira, az Érdekesség-modul a tágabb kulturális vonatkozásokra mutat rá
• a fejezetekben külön motivikus leckéket, illetve kiegészítő olvasmányok feldolgozásával foglalkozó projektmunkákat találunk
• a Tudás+ ikonnal jelzett kiegészítő tankönyvi leckék a tehetséggondozást szolgálják
• minden kötete tartalmaz elemzési segédleteket
• a 12. évfolyamos tankönyv végén érettségire felkészítő kiegészítő anyag található
• a tankönyv szerves része a szöveg- és feladatgyűjtemény, mely elsősorban a szövegértést gyakoroltatja, a klasszikus művekhez a lehető legtöbb esetben kapcsolódik „párbeszédszöveg” a 20. század második felének - elsősorban magyar - irodalmából vagy a kortárs magyar irodalomból
• történelem tankönyv
az alapkoncepció:
• a tankönyv kevésbé szerkezetében, inkább tartalmában és témakezelésében, valamint a tanári kézikönyv alkalmazása által módszertanában hoz megújulást
• a történeti alapú megközelítéstől elmozdul a jelenségalapú megközelítés felé
• az általános jelenségek bemutatása elsősorban magyar példákon történik
• a keresztény értékrend szemszögéből is elmagyaráz történelmi összefüggéseket, bővebben jelenít meg vallás- és egyháztörténeti témákat, ugyanakkor nem hiányoznak belőle a történelmi múlttal való őszinte szembenézések
• az egyetemes történelmet az első világháborúig inkább tematikusan, a legfontosabb jelenségeket példaként kiragadva tárgyalja
• fontos a legújabb kutatások eredményeinek beemelése
▪ kiegyensúlyozottan
▪ a tudományosság messzemenő szem előtt tartásával
▪ több oldalú megközelítést alkalmazva
• az érettségire való felkészítése
a fejezetek felépítése:
• fejezetek egy bevezetőt, általában három leckét és egy összefoglalást tartalmaznak
• a fejezetek bevezetői elsősorban kedvcsinálók, és segítik a megtanulandók rendszerezését is: az itt helyet kapott idővonalakon szerepel az adott fejezet összes elvárt évszáma
• a fejezetek összefoglaló részeiben a feladatok mellett, az egyéb lexikai ismeretek (fogalmak és történelmi személyek bemutatását, topográfiai tudnivalók) is összefoglalásra kerülnek egy adattárban
• a leckék felépítése egységes:
▪ négy oldal a szorosan véve megtanulandó törzsanyag benne a vastaggal szedett kiemelt tudnivalókkal, a törzsanyag feldolgozását a lap szélén források és feladatok segítik
▪ mindezt egyoldalas forráselemzés követi, amely akár egy teljes tanórát is kitölthet
▪ végül a leckék záróoldalán, az úgynevezett színes rovatokban (például: Múlt, jelen, jövő; Történész szemmel; Máig tisztázatlan) érdekességek, izgalmas és elgondolkodtató – nem megtanulandó – kiegészítő anyagok találhatók
• rövid összegzés zárja a leckét
• a tankönyvben található infografikák, térképek, táblázatok a könnyebb megértést és rendszerezést segítik
• a 12. évfolyamos tankönyv végén érettségire felkészítő kiegészítő anyag található
• magyar nyelv tankönyv
az alapkoncepció:
• nagyszámú példa, gyakorlat beemelése, a nyelv, mint identitásmeghatározó elem, mint élő szövet közel hozása a tanulókhoz
• nagyszámú infografika megjelenése a kapcsolódások, összefüggések megértésének segítésére
• a megértés és feldolgozás könnyítését szolgálja, hogy az egyes alcímek minden esetben kérdésként jelölik meg a témát, így, ha a könyv használója érvényesnek fogja találni ezeket a kérdéseket, akkor valóban érdekelni fogják az arra adott válaszok is, vagyis magának a tananyagnak az elemei
• a keresztény tartalom, elsősorban irodalmi szövegként, ott jelenik meg forrásként, ahol annak a fejezet témája ezt lehetővé teszi
a fejezetek felépítése:
• a leckékben az ismeretközlő szövegek mellett számtalan feladat található
▪ a főszövegben látható apró számok mindenkor megmutatják, melyik szakasz tanulságát, melyik feladatok révén lehet elmélyíteni
▪ a feladatok a párban/csoportban való együttműködésre épülnek
• a leckék végén többféle modul található
9-10. évfolyamon
▪ Biblia és kommunikáció, amelynek segítségével a Szentírás metaforikus nyelvének, a különféle fordítások megoldásainak tanulmányozásán keresztül saját nyelvhasználatunkhoz gyűjthetünk tanulságokat
▪ a Képes beszéd, amely a napjainkban egyre fontosabb szerepet betöltő vizuális kommunikáció világának jelenségeivel foglalkozik
11-12. évfolyamon
▪ Gondolatok a nyelvről, amely egy-egy további érdekes kérdést vet fel a lecke témájával kapcsolatban irodalmi és tudományos szövegek segítségével
• minden leckéhez kapcsolódik egy egész oldalas infografika is, amely alkalmat ad a tanultak ismételt átgondolására, a részletek után a nagy egész együttes átlátására
• a 12. évfolyamos tankönyv végén érettségire felkészítő kiegészítő anyag található
2. A fejlesztés időszaka
Sajnos a munkát nehezítette, illetve teljesen kiszámíthatatlanná tette, hogy a Nat alapvető módosítása és a hozzá tartozó kerettantervek csak 2020 elején jelentek meg, az érettségi vizsgáról szóló rendeletmódosítás pedig még később. Mivel a tananyagfejlesztési munka ekkorra már hosszabb ideje folyt, ezért több alkalommal is át kellett dolgozni a már elkészült tananyagokat, illetve új tananyagtartalmakat kellett kidolgozni.
2.1 A print alapú tankönyvek
2018 nyarán
• három szerkesztőségben, összesen 39 fő részvételével indul el a munka:
• meghatározásra kerülnek
• a munkamódszerek
• a feladatelosztások
• a határidők és az ülések
• az egyeztetések időpontjai
▪ az irodalom és történelem esetében, ahol a kerettantervi előrehaladás lehetővé teszi, az egymásra épülés szempontjainak kialakítására került sor
▪ az első tankönyv elkészítésére bővebb határidő került megállapításra, hiszen az egységes hang kialakítása, a munkamódszerek összecsiszolására ekkor történik meg
▪ a szerzők megkezdték az írást, és háromhónapos etapok anyagai kerültek főszerkesztői áttekintésre, ősszel megkezdődtek a szerkesztői munkálatok is
▪ a szerzői jogi területen elindult a felhasznált anyagok (irodalmi szövegek, fotók stb.) jogtiszta megszerzése
2020. február 7.
• a tankönyvkoncepció és az elkészült tankönyvrészletek bemutatásra kerülnek a katolikus fenntartású intézmények vezetőinek, fenntartóinak országos értekezlete keretében
2020. december 16. és 2021. október 6.
• az MKPK tananyagfejlesztése keretében elkészülnek az irodalom, a magyar nyelv és a történelem tankönyvek
◦ két ütemben,
◦ elkészültük sorrendjében kerültek benyújtásra a miniszteri felhívásra: 2020 decemberében és 2021 őszén
• mindkét eljárás alkalmával
◦ a tankönyvek a miniszteri felhívásra történő benyújtás után szakértőhöz kerültek, akinek szakmai véleménye alapján szakmai egyeztetés kezdődött meg, javítások, kiegészítések történtek meg
◦ a szakértők által miniszteri elfogadásra javasolt, majd a miniszteri támogatást megszerző tankönyveket a Kiadó (Szent István Társulat) akkreditációs eljárásra nyújtotta be az Oktatási Hivatalba (OH)
◦ az akkreditációt valamennyi tankönyv kötelező javítás nélkül kapta meg, az akkreditációs szakértők véleményében apróbb javaslatokkal
◦ ezután a Kiadó kérelmet nyújtott be a tankönyvjegyzékre való felkerülésre, amelyet az OH elfogadott
2021 tavaszán
• az MKPK Sajtóirodája szervezésében a szakmai sajtóban, valamint szakmai szervezetek számára bemutatásra kerülnek az első tankönyvek, amelyek igen pozitív szakmai visszajelzéseket kapnak
2021 tavaszán és őszén, 2022 tavaszán
◦ a pedagógusok számára tantárgygondozói szakmai napok keretében kerülnek bemutatásra a tankönyvek és egyéb tananyagtartalmak
2.2 A digitális tananyagtár
2020 telén
• a www.kattan.hu - Digitális Katolikus Tananyagtár elnevezés elfogadása
• egyeztetés a történelem, irodalom és magyar nyelv szerkesztőségekkel, a koncepció megfogalmazása
• a tartalomfejlesztés elindítása
• a digitális felület teljes – felhasználói szempontú – szoftverleírásának elkészítése
a koncepcióról:
• a felhasználók az egyedi oktatási azonosítójukkal tudnak belépni, így valamennyi köznevelésben és szakképzésben dolgozó pedagógus és tanuló is el tudja érni a felületet
• a vendég funkcióval a katolikus köznevelési és szakképzési intézmények fenntartói, a felületen szereplő okostankönyvek print alapú változatának kiadói jogaival rendelkező kiadók képviselői léphetnek be
• okostankönyvek formájában kerülnek fel a print tankönyvek
▪ történelem, irodalom, magyar nyelv 9-12. évfolyam
▪ a római katolikus és görögkatolikus hittan könyvek 1-12. évfolyam
• a tankönyvekhez tanmenetek, tanári segédanyagok is elérhetőek
• a pedagógusok
▪ szerkeszthető, jegyzetelhető tankönyvet, feladatokat (gyakoroltató, témazáró, érettségire felkészítő), tanári kézikönyvet használhatnak
▪ a digitális osztályteremben tudnak csoportokat létrehozni, oktatni
▪ jó gyakorlat adatbázisba tölthetnek fel tartalmat, amelyet az MKPK szakmai lektorálás után publikál
▪ a tanulók
• jegyzetelhető tankönyvet, szöveggyűjteményt
• feladattárat, a releváns évfolyamokon külön érettségire felkészítő feladatokkal kapnak
• digitális osztályterem felületet használhatnak
• diákprojekt adatbázisban tudnak dolgozni
2021 tavaszán
• az MKPK dönt arról, hogy római katolikus és görögkatolikus hittankönyvek okostankönyv változatai felkerülnek a felületre
• az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem kiválasztása a szoftverfejlesztésre és a digitális tananyagtár további informatikai működtetésére (szerverek elhelyezése: EKKE, tükörszerver: PPKE)
2021. május
• a történelem, irodalom és magyar nyelv szerkesztőségek felállítása összesen 23 fővel
• a szerkesztőségi munka menetének, a határidőknek a meghatározása
2021. június
• párhuzamos fejlesztés
• a szoftverfejlesztés (EKKE)
• az elkészült modulokban a tartalom felvitelének megkezdése
• a tartalomfejlesztés folytatása
2021 nyara
• a hittan szerkesztőségek felállítása összesen 45 fővel
• a szerkesztőségi munka menetének, a határidőknek a meghatározása
2021. szeptember
• az irodalom és történelem 9-10. évfolyamos okostankönyvek elindítása
• a hittan tananyagtartalmak felvitelének megkezdése
2021/2022 tanév során
• a szoftverfunkciók és szakmai tartalmak folyamatos bővülése
2022. június
• az irodalom, magyar nyelv, történelem 9-11. évfolyam tananyag és kiegészítő tartalmak elérhetővé tétele
2022. szeptember
• a hittan 1-12. évfolyam tananyag és kiegészítő tartalmak publikálása
2022 őszén
• tartalomfejlesztés folytatása – elsősorban érettségi tartalmak és feladatok bővítése
• a diákprojekt felület és digitális osztályterem lehetőségeinek bemutatása a katolikus iskolák pedagógusai számára (5 órás kontakt és 3 órás online programok keretében)
2022 telén
• az irodalom, magyar nyelv, történelem 12. évfolyam tananyag és kiegészítő tartalmak elérhetővé tétele
3. Az eredmény
3.1 print tankönyvek
2022. március 25.
• akkreditált, tankönyvjegyzéken szereplő papír alapú tankönyvek és irodalom szöveg- és feladatgyűjtemény a gimnázium, szakgimnázium, technikum számára
• történelem 9-11. évfolyam
• irodalom 9-11. évfolyam
• magyar nyelv 9-11. évfolyam
• akkreditált, a Nat felmenő rendszere alapján 2023 februárjában tankönyvjegyzékre kerülő tankönyvek és irodalom szöveg- és feladatgyűjtemény a gimnázium, szakgimnázium, technikum számára
• történelem, 12. évfolyam
• irodalom 12. évfolyam
• magyar nyelv 12. évfolyam
3.2 digitális tananyagtár
2021. szeptember 1.
• digitális felület pilot jelleggel, folyamatos fejlesztés alatt állva elindult
• a print alapú közismereti tankönyvek használói a tankönyvek okostankönyv változatához, feladatbankhoz és tanmenethez már hozzáférnek
2022. szeptember 1.
• a digitális tananyagtár felületen elérhető
◦ az irodalom, történelem, magyar nyelv 9-11. évfolyamos okostankönyvek
◦ a római katolikus és görögkatolikus hittan 1-12. évfolyamos okostankönyvek
◦ önálló feladatbank
◦ tanulást támogató kollaborációs felület: digitális osztályterem, diákprojekt adatbázis.
2022. november
◦ az irodalom, történelem, magyar nyelv 12. évfolyamos okostankönyvek és kiegészítő anyagaik is elérhetőek
2021. szeptembertől
◦ elindult a hittankönyvek digitalizálása, új feladatok, segédanyagok készítése az általános iskola 1-8 osztálya számára
◦ középiskolai hittankönyv digitalizálása
A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia a pályázat keretében a középiskolák 9-12 évfolyama számára magyar irodalom, magyar nyelv és történelem tantárgyakból tankönyvet, ehhez tartozó digitális tananyagot fejlesztett. A mai felgyorsult világban különösen is nagy szükség van az oktatásban olyan tankönyvekre, tananyagokra, papír és digitális formában is, amelyek nemcsak a tárgyi tudás megszerzését tartják szem előtt, hanem gondolkodásra ösztönöznek, szélesítik a látókört.
A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia által fejlesztett tankönyvek – sokak szerint – újszerű látásmódot, a tárgyi tudás megszerzése mellett sokszínűvé, érdekessé teszi a tanulást. A digitális felületen zárt rendszerben elérhető tananyagok segítik mind a tanulók, mind pedig a pedagógusok munkáját. A jó gyakorlatok alatt pedig a digitális felületet használó pedagógusoknak szolgál a felület hasznos információkkal.
A magyar irodalom, magyar nyelv és a történelem tantárgyak mellett a pályázat lehetőséget nyitott a hittankönyveink egy részének digitalizálására is. A tankönyveink sikerét az mutatja legjobban, hogy az általunk fejlesztett tankönyvekből az elmúlt év rendelési adatait figyelembe véve nemcsak a katolikus és más felekezeti egyházi iskolák rendeltek, hanem nagyszámban az állami iskolák is. Az általunk fejlesztett tankönyvek sikerén felbuzdulva szívesen folytatnánk a tananyagfejlesztést, más tantárgyakkal egy következő pályázat keretében amennyiben erre lehetőséget kapunk. Reményemet szeretném kifejezni abban, hogy a későbbiekben is folytatni tudjuk ezt az elkezdett munkát egy másik pályázat keretében. Elszámolás benyújtva a támogató felé: 2023. február 27.
|